Projekt : Mer än tusen ord

Summering av mitt 365-projekt 2009

Posted in 365foton2009 by Stina on 06 januari 2010

Några av favoriterna…

Med årets sista dag avslutade jag mitt årslånga fotoprojekt ”365 Mer än tusen ord”. Jag kan stolt konstatera att jag inte missat en enda dag. Jag ska försöka mig på att summera vad jag fått ut av det här projektet, i osorterad ordning:

Jag har fått bättre koll på tekniken
Genom att använda kameran varje dag har jag lärt mig dess inställningar så att de mer eller mindre sitter i ryggraden, och jag inte behöver leta. Dessutom har jag tagit för vana att hela tiden se över inställningarna så att det bara är att lyfta kameran och trycka av. Jag har därmed blivit mycket snabbare på att göra inställningar, samtidigt som jag sällan missar eller glömmer kameran på t.ex. alltför högt isotal. Att byta objektiv går också väldigt mycket snabbare nu än det gjorde för ett år sen, och jag klarar av att göra det i de flesta situationer. Jag har också mycket bättre koll på vad mina olika objektiv kan leverer i olika situationer, och på hur bländaröpning och slutartid kommer att påverka bilden.

Jag har blivit mer kreativ i mitt bildskapande
Ju mer tiden förflutet desto större krav har jag haft på mig själv och mina bilder. När man inte nöjer sig med att bara ”trycka av” (sk avbildande foto, som min fotolärare säger), börjar det hända något med ens bilder. Jag tycker jag har blivit bättre på att skapa och återge stämningar i mina bilder.

Jag har blivit bättre på att hitta motiv
De första veckorna var det lätt som en plätt. Därefter kändes det som jag hade uttömt mina möjligheter. Så småningom utökade jag därför utmaningen genom att att börja jobba med veckovisa teman. Detta för att inte fastna i att ta samma bild om och om igen. Mot slutet blev det svårare igen, särskilt de sista två-tre månaderna, när dagarna var korta och dagsljuset flyktigt, samtidigt som den stora tröttheten sätter in. Jag löste detta med att ta till ljussättning av olika slag, och med fota mycket nattbilder på stativ och frihand.

Jag har lärt mig att bra bilder tar tid, kräver engagemang och koncentration
I början tyckte jag det räckte med att ha kameran med och ta ”snapshots”. De bilder som blivit bäst är dock i de flesta fall resultatet av medveten fotografering oftast på egen hand. Jag tar mig tid, tar motivet ur många vinklar, testar olika inställningar, hamnar i nåt meditativt tillstånd… På samma sätt blev bilderna jag tog på resande fot (Bergen och New York) inte så lyckade som jag hoppats, eftersom jag inte hade möjlighet att fokusera på samma sätt.

Mitt bildseende har utvecklats
Jag tycker jag blivit bättre på att se om ett motiv överhuvudtaget är värt att satsa på, eller om ljuset eller vinkeln är omöjlig, om jag ska komma tillbaka vid ett annat tillfälle.

Jag har fått ökat självförtroende
I och med att jag faktiskt lyckats producera en bild om dan som jag varit hyggligt nöjd med så har självförtroendet ökat allteftersom året gått.

Jag har snävat in mina intresseområden
Jag har kommit närmare att veta vad jag vill fotografera och vad jag inte vill fotografera. Jag har dock fortfarande väldigt många intressområdem, men jag gissar att en naturlig utveckling är  detta att snävas in ytterligare med tiden. På www.merantusenord.se gör jag just nu ett antal tematiska årskrönikor kring dessa områden.

Min egen stil har utvecklats mer
Jag kan inte säga att jag direkt kan sätta fingret på vad min egen stil består i. Jag har hittat en del färger och toner som jag vet jag gillar att jobba med, och vissa sätt att närma mig mina motiv. Även här hoppas jag utvecklas mycket framöver.

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tammy McChesney said, on 07 januari 2010 at 2:28

    It sounds (and looks) like your year of photo taking was a good decision! I know it was a good decision for me to follow your blog, it is amazing!!! Congrats on meeting your goal!

  2. CamillasFoto.se said, on 07 januari 2010 at 8:00

    Vad intressant att läsa. En utförlig sammanställning. Jag har hoppat på ett 365 projekt, men med 365 givna teman, det känns spännande och utmanande. Jag hoppas nå det du skriver att du fått. En större vana att fotografera, test nytt och hitta mitt. Som du skriver så går det rätt lätt just nu, men … jag är förberedd på down perioder.

    Tack för att du delade med dig av detta.

  3. Johan Hagström said, on 07 januari 2010 at 9:15

    Va kul att du lyckades klara hela året.
    Kan hålla med om att dina bilder utvecklas, att de gått från mer snapshot till mer arbetade bilder. Kul att se.
    Lycka till med framtida projekt.
    /Johan

  4. Stina said, on 07 januari 2010 at 9:22

    Tack Camilla! Det är verkligen en utmaning, och det tar en hel del tid. Men det är det som sagt värt! Lycka till med ditt projekt! Bra att ha teman redan från start.

  5. Stina said, on 07 januari 2010 at 9:23

    Johan, det känns superbra, det gör det verkligen!

  6. Stina said, on 07 januari 2010 at 9:25

    Tammy: I felt bad not being able to translate, especially for you, you’ve been so faithful and supporting. Then it hit me this morning that google translate is not that bad. Hopfully you thoght of that too. I swear there have been time if it had not been for you, I would have given up :-). So THANK YOU, Tammy!

  7. Viktoria said, on 12 januari 2010 at 13:12

    Härliga bilder! Fin blogg
    Haft en bra dag?

  8. Stina said, on 12 januari 2010 at 15:05

    Jag tackar och svarar absolut, kunde knappast varit gättre-hoppad detsamma för dig, Vicci!

  9. Queenbusybee said, on 20 februari 2010 at 16:46

    Tack Stina för din fantastiska inspiration! Numera har även jag en fullformatare och har en bildgrupp där vi via Flickr ger varandra ett tema i månaden och sen har Flickr-vernissage där vi kommenterar och kritiserar varandras bilder. 🙂

  10. Calle said, on 13 juni 2010 at 21:38

    Hej Stina! Måste säga att många av dina bilder är helt fantastiska! Jag håller sedan första januari på med ett eget 365-projekt som inte riktigt håller samma klass som din. Spana gärna in den om du har tid över: http://cphotographs.wordpress.com/ =)

    //Calle


Lämna en kommentar