Projekt : Mer än tusen ord

176:365 Röd solnedgång, violetta blommor

Posted in 365foton2009, Blommor, Färg, Foto, Ljus, Ljussättning, Macro, Nattbild, Skärgård, Sommar, Tema by Stina on 25 juni 2009

Det blir ett mer tekniskt tema den här veckan, nämligen blixtfoto. Den här bilden är tagen söndagens allra första timme, dvs. strax efter midnatt. Tanken var att belysa blommorna i förgrunden, men ändå få med lite av solnedgångens vackra färger. Jag fick idén när jag fotade utan blixt en kväll i förra veckan.  Nu kan jag tycka att blommorna fick lite för mycket ljus, men jag är ändå ganska nöjd. Jag kommer dock att jobba vidare på exponeringen och placeringen av blixten.

Just nu håller jag på att jobba på några artiklar om just blixtfoto för moderbloggens räkning. De kommer alltså att dyka upp så småningom på www.merantusenord.se

Röd solnedgång violetta blommor

Red sunset, violet flowers: the theme of this week is a technical one. I will focus on flash photography, trying to get the light right. The aim of this one was to give the flowers a kiss of light, and still to be able to have a background that is well exposed. I’m not entirely happy with the light. I think the photos I took without flash having put the camera on a tripod actually turned out better. But that’s kind of the aim of all this, gradually improving.

Theme of the week: using flash as a light source

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. tmcchesney said, on 07 juli 2009 at 0:37

    I am loving this, just stunning!


Kommentera

