Projekt : Mer än tusen ord

89:365 Abessinier bland vårtecken

Posted in 365foton2009, Färg, Foto, Katt by Stina on 30 mars 2009

Jag var ute på gården och letade vårtecken, då jag fick sällskap av den här killen. Han poserade en minut, max, sen drog han. Första gången jag såg honom fick jag föresten hicka, för jag trodde min Masarin hade rymt. Han bor in någon av grannfastigheterna, och rör sig fritt på gården. Det får inte mina katter göra.

Den här veckan är temat ”Bländare för enstaka/isolerade motiv, inspirerat av samma bok, dvs. Kreativ Fotograrering med rätt Exponering av Bryan Peterson. Som kontrast till vindvinkeln från förra veckan använder jag mitt Canon EF 100 mm f 2.8 (macro).

Abessinier bland vårtecken

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Julie McLeod said, on 31 mars 2009 at 17:55

    Stina, this is lovely! You’ve made such good use of depth of field and captured a beautiful light on the kitty. I really like the composition because it shows the cat in her/his environment…

  2. Lorri said, on 31 mars 2009 at 20:57

    Great focus and interest! The blurred foreground almost looks like reflections and I can see the energy of the cat even though it is sitting.

  3. Stina said, on 31 mars 2009 at 21:33

    Julie, Lorri, your comments bring me great joy! I was really uncertain about this image, but I loved the tones, so I added it. Julie, you are right, this cat really lives in our yard. He looks exactly like my own cat, and I was really surprised the first time I saw him, since these cats are rather rare. Lorri, spot on, he sat for 2 secs, then of he was 🙂

  4. Julie McLeod said, on 31 mars 2009 at 21:46

    Stina, I forgot to mention that I also have learned a lot from Bryan Petersen’s two books…

  5. Stina said, on 31 mars 2009 at 21:52

    I found those book really inspiring!

  6. tmcchesney said, on 31 mars 2009 at 22:43

    Wow, gorgeous shot and beautiful cat! Julie highly recommended your blog and I am glad she did – your images are spectacular!!

  7. Stina said, on 31 mars 2009 at 22:50

    Why, thank you, Tammy! As I said, I’ve been feeling out of focus, out of creativity, empty of meaning lately, so this means so much to me!

  8. […] 90:365 Först kommer inga, sen kommer ett hav av snödroppar Publicerat i Foto, Färg, canoneos5dmark2, eos5dm2 by Stina den mars 31st, 2009 Jag har börjat hålla utkik efter vårtecken. Än så länge är det inte helt uppenbart. För mig är snödroppar väldigt förknippat med vår, så är det väl för de flesta. Tills idag har jag inte sett en enda, men strax innan jag var framme hemma, så åkte jag förbi en täppa där det var ett hav av snödroppar! Veckans tema, samma som igår förstås. […]

  9. Jittima said, on 02 juni 2010 at 20:40

    Hej.
    Vilken fin mysig underbar bild.. man ser och känns direkt om vår känsla..
    han/hon på bilden är så gullig, man vill bara kramma o pussa den katten.. ..den liknar mycket som min katt också och ser ut precis som honom .. min katt han är så underbar smart kille, så fin så snäll, men han försvann sedan i torsdags (27/5/2010) Jag vill bara tänka att han kan bara ute så här o har det bra.. hoppas att ingenting händer honom.. hoppas att han kommer hem snart.. saknar dig jätte mycket, min pojke- Pekka …

    underbar bild


Kommentera

